Hugo är sexton år och går i åttan. Han har gått om två årskurser. Han har haft låg närvaro sedan i femman och har inte gått alls det senaste halvåret. Ibland har han varit i skolan men då inte gått på några lektioner. Han bor hemma med sin mamma och pappa, en syster och en bror. Han har ett rikt socialt liv utanför skolan och har även vänner i skolan. Han har provat att gå i liten grupp men det fungerade inte och skolan upplever att familjen inte samarbetar. Familjen menar att skolan inte tar Hugos behov på allvar och kontakten mellan familj och skola är infekterad.

VAD HAN GÖR NÄR HAN INTE GÅR I SKOLAN

Det visar sig snabbt att han har mycket intressen, vänner, kost, träning, musik och sin moppe. Han börjar fota och skriva om sitt mekande med moppen i en blogg som sen bara växer och växer. Han skriver musik visar det sig, här under ligger en av hans låtar som han lagt upp på sin blogg.
Han har tydliga mål och det är att han vill klara att ta ett flertal betyg i nian och sen skaffa lägenhet med sin flickvän.

UTDRAG FRÅN BLOGGEN

mitt liv har inte altid varit lett skolan har vart skit men jag har kempat på ändå. min familj har vrart versta stödt o utan dom kunne jag va död utan mina vänner okså för dom har altid funnts där o tatt hann om mig o ja om dom. för ett år sen träfde jag min flickvän linda o då börja de bli myket bättre hon är en ängel i mitt liv:) hon peppade mig att våga satsa på min musik ja har altid hållt på att gö musik men inte visat nån. så nu våga jag visa för er hu tjänns lite läskigt men vassegoda;)

LÅTTEXT “MIN ÄNGEL”

min ängel, hon kom när ja var nere i skiten kom fan inte upp ,
tog min hand log o sa jag älskar dig, det var då de vende 
såg
in i henes vackra ögon, såg hur mitt liv kunne va nu ger jag de
en tjans igen, tar det tillbaka 
fan nu er det mit igen, jag ska slåss
för det mitt liv mitt liv, med min ängel

VARFÖR GÅR HAN INTE I SKOLAN?

När vi frågar varför han inte går i skolan säger han att det bara känns deppigt att vara där, han har missat så mycket och det är ju ändå kört. Efter ett tag berättar han också att det varit mycket annat jobbigt som tagit upp hans tid de sista åren. Han berättar senare att han ofta känt sig dum i skolan på grund av sin dyslexi, han har haft svårt med att läsa och skriva. Det var lättare att strunta i skolan istället, speciellt när han upplevde att lärarna inte ville hjälpa honom utan tyckte att han var ”en störig jävel”, som han själv säger.

LÄNKAR TILL SKOLAN

Hugo var med oss under sammanlagt elva månader och hann göra många olika uppdrag och visa sin kunskap samt lära nytt. Det var från början mycket svårt att få till en fungerande kontakt då hans sociala liv alltid kom i första hand. När vi sedan hittade ett system för det, att sms:a honom, blev det lättare och han kom till slut själv mer in i rutinerna. Allt han gör länkar vi till kurs- och läroplaner, han jobbar bl.annat med med svenska, musik, teknik. Han går med på att vi visar skolan det han gör med os och det blir en bra ingång i kontakten med skolan igen.

Hugo vill flytta hemifrån med sin tjej och planerar mycket runt det. Det visar sig att han redan gjort en ritning på hur deras drömlägenhet ska möbleras. Där visar han på teknik och mattekunskaper.

Hugos blogg, som han skapade under tiden i Oneeighty, blev oerhört viktig för honom – att kunna nå ut till andra människor och berätta om sitt liv och få direkt respons på det. Vi fick efter en tid tillåtelse att visa en del av hans blogg för hans lärare, som gav positiv och konstruktiv feedback. efter det började han också gå på hennes lektioner, och sedan utökades det till lite mer tid i skolan. Han skötte det mesta av skolarbetet tillsammans med oss i Oneeighty och visade det för lärarna och bearbetade det när han var i skolan. Hugos kontakt med skolan förbättrades avsevärt och han fick betyg i svenska, engelska, musik, matte och teknik. Han hade svårt att förändra sitt liv så att han skulle kunna gå i skolan på heltid och bestämde sig för att inte söka till gymnasiet utan söka jobb istället.



Vill du läsa mer kolla Processhandledningen!

200-125   , CISSP   , 100-105   , 210-260   , MB2-712   , 300-115   , 70-410   , 70-532   , 642-996   , 220-902   , 300-075   , 300-075   , 210-060   , 220-901   , 642-997   , 300-070   , 2V0-621D   , 200-310   , 210-065   , 070-346   , 200-105   , 300-101   , 300-320   , 810-403   , N10-006   , 70-697   , PMP   , 1Z0-808   , 70-347   , 640-911   , MB2-713   , 642-998   , 640-916   , 101-400   , 300-208   , CAS-002   , 70-411   , 70-346   , 400-101   , 070-461   , 300-207   , ADM-201   , 300-206   , 2V0-621   , 70-534   , 300-135   , 70-980   , 400-051   , 1Z0-062   , 300-085   , EX200   , 70-417   , 300-209   , EX300   , 70-533   , SY0-401   , 70-462   , 70-483   , NSE4   , 1K0-001   , 101   , 700-501   , 400-201   , 700-260   , CCA-500   , 70-466   , OG0-093   , SSCP   , 400-351   , NS0-157   , 500-260   , PEGACSA71V1   , 1Z0-051   , 70-480   , 352-001   , 200-601   , 700-505   , 642-999   , 1Z0-803   , 070-412   , 210-451   , 642-035   , 300-080   , 700-037   , MB6-702   , NSE4   , 1Z0-062   , SY0-401   , EX300   , N10-006   , N10-006   , 642-997   , 300-207   , 300-209   , 700-037   , 300-080   , 210-260   , 400-201   , 220-901   , 70-410   , CISSP   , 200-125   , 300-075   , 300-070   , 642-997   , 300-085   , CCA-500   , 70-532   , PMP   , CISSP   , MB6-702   , 220-901   , 400-201   , ADM-201   , 070-346   , CCA-500   , 200-125   , CISSP   , 220-901   , 70-417   , CISSP   , 300-101   , MB2-712   , 70-346   , 642-035   , 642-999   , 642-997   , 200-125   , 210-060   , OG0-093   ,

займ на карту быстро payday installment loans займы на карту