AISHA

Aisha är 15 år. Hon kommer in i Oneeighty på hösten i nian. Hon började vara borta lite från skolan i årskurs sex och sedan blev det mer och mer. Hon var helt frånvarande i åttan och även nu i nian. Hon har bytt skola tre gånger under mellan- och högstadietiden. Aisha bor hemma med sin pappa, en äldre bror och en katt. Familjen har stöd av socialtjänsten. Skolan upplever att man har försökt allt, smågrupper, enskild undervisning och särskilt stöd.

Aisha har de senaste månaderna inte släppt in någon från vare sig skola eller socialtjänst. Om hon varit ensam hemma har hon inte öppnat dörren och har pappan varit hemma har hon låst in sig på sitt rum.

 

VAD GÖR HON NÄR HON INTE GÅR I SKOLAN?

När vi frågar vad hon gör när hon inte går i skolan säger hon att hon sitter vid datorn. När vi börjar prata mer om vad hon gör då kommer det fram att hon spelar World of Warcraft. Det senaste året har hon spelat upp till tolv timmar om dagen.
Hon leder ett eget guild (team) med tvåhundra karaktärer och ca sjuttio spelare.

Vi upptäcker att hon skriver och förstår engelska utan problem. När vi ger henne feedback på det och hänvisar till att hon arbetar med en del av kursplanen i engelska så blir hon förvånad över att det hon gör här skulle kunna ses som kunskap som också är värt någonting i skolan.

VARFÖR GÅR HON INTE I SKOLAN?

Hon berättar att ett skäl till att hon inte går i skolan är att hon hela tiden hamnar i konflikter och slagsmål och att hon inte vill göra det längre. Vi pratar om hur man kan träna sig på att hantera svåra situationer utan att hamna i bråk. Hon berättar också att hon har svårt att koncentrera sig i skolan, både på grund av konflikterna där men också på grund av ljudnivån och allt som händer hela tiden. Hon gör ett litet uppdrag där vi funderar runt hur hon lär sig bäst och vi diskuterar hur hon skulle kunna påverka sin skolsituation så den blir bättre anpassad till henne.

Hon har vänt på dygnet och vill vända tillbaka men vet inte hur hon ska göra. Vi skapar dygnschema med fasta rutiner och ser över träning och kost för att underlätta en tillbakagång.

ONEEIGHTY-TIDEN

Varje vecka lägger vi pedagoger ut ett uppdrag på ningen, vår gemensamma plattform online, som man kan arbeta med under veckan. En del av våra unga gör det och andra inte, det beror på vad som fungerar för dem. Vi anpassar hela tiden det vi gör efter vad som fungerar för just den unga i stunden. Aisha gör några av våra ninguppdrag och andra vill hon inte göra utan vill arbeta mer utifrån sina intressen. Under introduktionsperioden sätter hon, tillsammans med oss, upp mål för vad hon vill göra. Hon vill jobba för att få betyg i engelska, svenska, matte, minska sitt spelande utan att förlora sitt sociala skyddsnät där samt börja vända tillbaka dygnet.

Aisha var med oss under sammanlagt sju månader och hann göra många olika uppdrag och visa sin kunskap samt lära nytt. Hon jobbar bland annat med engelska via sitt spelande och sina kontakter där, matte genom att inventera sitt spelande och skapa diagram för hur mycket hon vill minska det, samhälle genom alla våra diskussioner, religion och historia genom sitt intresse om häxor och medeltid. Hon spelar in filmer, skriver texter, fotar, gör ljudfiler, tar in ny information och omvandlar till kunskap, visar det hon läser och utmanas vidare i sina kunskaper. Hon minskar sitt spelande och jobbar för att få en annan dygnsrytm med varierande resultat.

Det var fantastiskt att lära känna Aisha och ta del av hennes liv. Det var också tufft många gånger då hon blev arg på oss, mådde dåligt och tappade orken. Det hände mycket jobbiga saker i hennes liv socialt.

 

De sista månaderna arbetade vi mycket med att göra uppdrag från hennes skola och hon började gå dit några timmar i veckan. Ibland gick det bra med skoluppdragen och hon gick till skolan. Ibland gick det sämre och då tappade hon helt tron och orken. Vi varvade hela tiden skoluppgifterna med att diskutera och göra uppdrag runt hennes intressen, främst WoW men även annat. Med tiden gick det bättre och bättre med skolan, vi fick alla ha tålamod
och pusha henne lite lagom för att hon skulle göra det hon klarade av.

 

Det handlade hela tiden om att känna av henne, anpassa målen efter hennes ork, finnas där, lyssna,avleda negativa tankespiraler, peppa och visa på vad hon faktiskt kan. Framför allt behövde vi visa henne att det inte är för sent – hon upplever som så många hemmasittare en enorm stress då hon
missat mycket och kan ha varit frånvarande ibland i flera år.

.

Vill du läsa mer kolla Processhandledningen!

200-125   , CISSP   , 100-105   , 210-260   , MB2-712   , 300-115   , 70-410   , 70-532   , 642-996   , 220-902   , 300-075   , 300-075   , 210-060   , 220-901   , 642-997   , 300-070   , 2V0-621D   , 200-310   , 210-065   , 070-346   , 200-105   , 300-101   , 300-320   , 810-403   , N10-006   , 70-697   , PMP   , 1Z0-808   , 70-347   , 640-911   , MB2-713   , 642-998   , 640-916   , 101-400   , 300-208   , CAS-002   , 70-411   , 70-346   , 400-101   , 070-461   , 300-207   , ADM-201   , 300-206   , 2V0-621   , 70-534   , 300-135   , 70-980   , 400-051   , 1Z0-062   , 300-085   , EX200   , 70-417   , 300-209   , EX300   , 70-533   , SY0-401   , 70-462   , 70-483   , NSE4   , 1K0-001   , 101   , 700-501   , 400-201   , 700-260   , CCA-500   , 70-466   , OG0-093   , SSCP   , 400-351   , NS0-157   , 500-260   , PEGACSA71V1   , 1Z0-051   , 70-480   , 352-001   , 200-601   , 700-505   , 642-999   , 1Z0-803   , 070-412   , 210-451   , 642-035   , 300-080   , 700-037   , MB6-702   , NSE4   , 1Z0-062   , SY0-401   , EX300   , N10-006   , N10-006   , 642-997   , 300-207   , 300-209   , 700-037   , 300-080   , 210-260   , 400-201   , 220-901   , 70-410   , CISSP   , 200-125   , 300-075   , 300-070   , 642-997   , 300-085   , CCA-500   , 70-532   , PMP   , CISSP   , MB6-702   , 220-901   , 400-201   , ADM-201   , 070-346   , CCA-500   , 200-125   , CISSP   , 220-901   , 70-417   , CISSP   , 300-101   , MB2-712   , 70-346   , 642-035   , 642-999   , 642-997   , 200-125   , 210-060   , OG0-093   ,

займ на карту быстро payday installment loans займы на карту